torstai 30. tammikuuta 2014

perus treenarin arkee + kunnon kuntosaliketutus

Loppu treenivapaa meni ihan sujuvasti tiistaina. Yöki meni ihan hyvin, vaikka niskassa tuntuki paine. Niskat meni entistä pahemmin jumiin illalla, ja eilen keskiviikkona ne oli ku sementtiä. Tänään jo vähän paree on taas olla. Tuumailin Heimolle et jos niskat ei ala pian helppaan niin pitää mennä lääkärille, josko siltä sais lähetteen sinne naprapathille. Korvauksia kun niinkin kalliista käynnistä ei muuten saa. Kyllä mä sen toisaalta ymmärrän, mut toisaalta tuntuu et tollanen lääkäris joka asiasta ravaaminen on niin täyttä ajanhukkaa. No, ei voi mitään. Tilannetta tsekkaillaan.

No mitäs eileen oli melko liikunnantäyteenen viikonloppu. Heimon auto oli huollos joten kaikki matkat tuli tehrä kävellen tai pyörällä. Lopputulemana oliki sitte se, et käveltyä tuli kahresti 5km ja pyöräiltyä matkat salille, joka on yhteen suuntaan reilut 4km. Olin ihan naatti illalla! Oli siinä aika paljon aerobista mulle yhren päivän aikana ku miettii, et eilen oli kaikenlisäks se salitreeni. Siitä mulla onki vaikka kuinka ja paljo kerrottavaa!

Menin jo aamusta salille, kun iltapäivästä tuppaa aina oleen niin paljon porukkaa. Tuumin, et saa sitte loppupäivän tehrä mitä huvittaa, ja sitäpaitsi vaihtelu treeniajoissakin virkistää! No menin sitte salille, ja aloin treenata. Treenasin normaalisti ku tultiin sanoon, et 10min ja salin suurempi puoli menee kiinni, koska siellä alkaa jumppa. JUST! Hieman sapetti! Et jos iltapäivällä et pysty treenaan hirveen ruuhkan takii, niin aamupäivällä treeni epäonnistuu jumpan takia.

Meidän salilla on siis heti sisääntulon kohdalta aukeava yks suuri sali, jossa on juoksumatot ja muut lämmittelylaitteet sekä suurin osa treenilaitteista ja paljon käsipainoja, tankoja, penkkejä, Power Plate- laitteet ja jumppamattoja. Sitte on tää pienempi puoli, jota kutsun "miestenpuoleksi", koska siellä treenaa vaan pääasias miehiä sekä mun lisäks muutama tosissaan treenaava nainenki. Sielä on perus käsipainot sekä raskaampia painoja, joitaki laitteita, tankoja ja penkkejä. Mut ei läheskään niin paljon ku sielä suuremmalla puolella. On sillä salilla sitte vielä kolmaski huone, tosi pieni huone, jossa olis tarkootus venytellä. Sinnekin jotkut haluu raahata painoja ja mennä niitä sinne heilutteleen. Yks salikaveri kerto just viime viikolla mulle kuinka sitä harmittaa, et hän ei tykkää ku sielä pitäs venytellä niin koko ajan saa pelätä, et saako painon päähänsä. Mut tosiaan, tällanen tilanjako on meidän salilla.



Treenin alku meni jokseenkin ok. Mua pisti jo alusta asti sapettaan toi salin sulkemispolitiikka, joten mähän olin kauheen vastaanottavainen kaikin puolin. Keskityin vaan omaan treeniin ja purin sitte toistoihin sen ketutukseni. Joten sain ainaki aika hyvin purettua energiaani ja tuloksia aikaaseksi! No ekana sitte ite treenis alko harmittaan ku oli kysees selän treenaus, ja kuinka se tuntuu käsis niin paljon. Toki valkku tuumas illemmalla, et se on ihan normaalia.

Heti lämmittelysarjas jo tuntu, et meneekö se selkään ollenkaan, kun käsis polttelee niin mahtavasti! No muuten meni ihan ok, käsis poltteli mut kyllä seljäski oli tuntumaa. Loppuvaihees selkätreeniä sain sitte seljälle oikeen kunnolla rääkkiä, ja mieli vähän parani. Olkapäitäki treenailin eilen, ja ne ei naksuneet enää läheskään niin paljoaa ku aikaasemmin, ja kipuakaan ei tuntunu. Muutenkin sain jotenki ite olkalihaksilla tehtyy enemmän ja huomasin, et aikaasemmin on hartiat avittaneet jonkinverran nois liikkeis. Tiedä johtuko seki niistä huonokuntoosista olista. No ei siinä, se meni oikeen mallikkaasti.

No sit lopuks piti tehrä vielä yhtä liikettä, niin joku äijä meni tietysti taljaan, mitä mä olisin tarttenu.  Se käytti taljas vaan toista puolta joten mä olisin hyvin voinu käyttää sitä toista. Mut ku se mies raahas jumppamaton siihen taljaan vallaten koko sen alueen, niin eihän siihen voinu mennä. Mä sit kokeilin sitä liikettä tehrä tangon avulla vähän ja onnistuihan se hyvin, vaikkei se ny sama asia ollukaan. No mitäs, olin yhren sarjan tehny, niin se mies lähti siitä. Sit pääsin taljaan tekeen kaks sarjaa, ja olihan se tosiaan ihan erituntuusta ku sen tangon kans heiluminen! Mä meinasin olla kyl pikkusen hiilenä ku aika kulu enkä meinannu keksiä millään et miten tekisin sen liikkeen. Sit ku se painomäärä mitä taljas käytetään ei täsmännykään tangon kans, niin kyllä meinas pohjalaanen luonne oikeen kummuta takaraivosta koko aivorungon läpi otsaan. Mut siitäki selvittiin! 

No sitte salin jälkeen laitoon valkulle viestin et nyt meni huonosti ku joutu odotteleen tuola vähän väliä. Treenihän meni muuten hyvin, mut odottelujen takia ei oikeen natsannu. Valkku tuumas et pääasia et tein parhaani, ja näitä päiviä tulee. Tuli heti parempi mieli, kun kannustettiin eteenpäin. Siitä valmentaja on just paras! Jaksaa palauttaa maanpinnalle ku aletaan leijuun, ja jaksaa myös nostaa maanpinnalle ku aletaan vajoon. Pieni kehu tai tsemppaus antaa kyllä uskomattoman paljon rohkaasua silloon, ku on itteensä tai tekemiseensä pettyny, tai tuloksiin. Olin taas heti ku uus ihminen ja opin senki, etten ikinä enää mee tolle salille aamusta!

Muutenki oon Heimolle sanonu et sit ku määräaikasuus tolla salilla päättyy, niin todennäköösesti vaihretaan salia sellaseen, missä on enemmän tota saleilua ja vähemmän ryhmäliikuntapuolta. Tuntuu, ettei toi sali pysty tarjoon meille kaikkee sitä, mitä halutaan. Tai Heimolle pystyy ehkä, se tykkää noista ryhmiksistä. Mut mä en kyllä tykkää, kun oon enemmän tuolla rautapuolella hääräilevää tyyppiä. Mut se on sitte sen ajan murhe, ku jäsenyys loppuu. Vähän ennen sitä vois kyllä käydä tsekkaas noita muitaki saleja. Pulssi kiinnostaa mua kyllä tosi paljon ku oon kuullu siitä paljon hyvää!

Muutenki tuola salilla ei oo sellasia peruslaitteita, mitä taas pitääs mun mielestä olla. Käsipainoja on hyvin rajallinen määrä. Jos tarttet kympin painoja ja jollain on jo yhret käytössä, niin oottelepa siinä sitte sen treenin loppumista ensin. Ottaen kuitenki huomioon ettei nää ihmiset monestikaan palauta niitä painoja, kuten sit kuvitteellista, varattua kymppiä paikoilleen, niin mistäs tiedät koska ne on vapaana. Monesti oon vaan käyny vetään sarjan sit toises huonees, jos sielä olis painoja vapaana. Myös jotkut laitteet uupuu mitä toivois olevan, ja lisäks tosi monesti on juoksumatot, cross trainerit, pyörät jne. hajalla.

Mua ärsyttää kans suunnattomasti se, jos (ja kuten niin hyvin monesti) lamput on vaihtamatta, ja ne räpöttää katossa. Eihän se muuten haittais, jos en olis niin valoherkkä. Saan helposti kaikesta räpsyvästä migreenin. No eilen taas oli joku räpsytin sielä katos, ja ihan siinä missä treenattiin. Kävin sanoos siitä infoonki ja se kirjotti lapulle ylös ja kiitti ilmootuksesta. Olin ilonen, et ne otti vastaan tän asian noin hyvin, tosin eihän ne mitään lamppua tulleetkaan sitte vaihtaan. Josko se olis vaihrettu huomiseen mennes sitte. Niimpä mä välillä pyrin sulkemaan silmiä hetkeks, kääntymään vähän poispäin tai laittaan kättä lepotauoilla silmäkulman eteen. Ei muuten toi poispäin kääntyminen kauheesti helpannu ku miettii, et se huone on melki täynnä peilejä. Et oliko taas oikeen kuningasidea! 

Mä en haluis olla mikään valittaja ja ihme nipottaja. Välillä tuntuu itestäki et hitsit ku mä valitan koko ajan jostaki asiasta. Mut taas sitte ku miettii, et toi salimaksu ei tosiaan oo mikään pieni, ja se maksetaan kumminki joka kuukaus, niin kyllä homman pitäis pelata niin et tuolla kaikki toimis ja olis viihtysää. Yhtälailla ku ne muut treenaa sielä niin saadaan me muutki treenata, sielä voi olla paljon muitaki samoihin asioihin tyytymättömiä asiakkaita, jotka ei vaan viitti puuttua asiaan. Mä oon sielä kuitenki sen verta usein et kyllä ne vaan häirittee ku joka kerta toistuvat! Ihan eri asiahan se olis jos kävisin salilla kerran tai kaks viikos.

Niimpä mä päätin sitte eileen ottaa vielä vähän asiasta kiinni ja kirjottelin nimettömänä palauteboksiin vähän ajatuksiani, jumpasta, personal trainerin tukkimista laitteista (se PT neuvo asiakastaan ja joihinkin laitteisiin ei siks päässy ku se oli niissä) ja pyysin myös, että josko asiakkaille vois korostaa painojen paikoilleen laittamisen ja yleisen siisteyden tärkeyttä. Olin taas oikeen asialla! Asiallisesti kirjotin ja näin päin pois, josko homma lähtis meneen parempaan suuntaan. Kyl mä sen ymmärrän ettei ne voi tietää kaikista epäkohdista noin isolla salilla, ja työntekijöilläki on omat työnsä. Joten kantakoon kaikki kortensa kekoon. 

No joo, tulipas taas ripitettyä siinä meidän salia täälläkin! No ruokailut on menneet ihan hyvin. Eilenhän ruoka sitte veny, kun kerta veny oleilut salillaki. Joten kaikki ruoka veny jotain tunnilla päiväruoasta eteenpäin. Tänään olin taas tiukasti rytmissä! Eilen Heimo osti näitä Kinder Maxi-suklaapatukoita kaupassa, ja mähän en voi niitä vastustaa! Ne on niin ihanan suussasulavan suklaisia.. No joo, ei saa enempää miettiä millasia ne on, sillä mä en syöny yhtään! Oikeestaan se vastustelu ei ees ollu kauheen vaikeeta! Oon kyllä niin ylpee itestäni! Nauratti vaan eilen ku eka ajatus oli, et tästä mun pitää kyllä kirjottaa blogiin! Seuraavaks tuli mieleen et kuinkahan moni lukija miettii et 'hanki oikeesti elämä'. Hehe! Tuolla meillä oli aamulla pöydälle Heimo jättäny mua varten yhden suklaapatukan, jonka mä heitin sitte kylmästi Heimon karkkikulhoon. Eilen en suostunut jäätelöäkään ottaan kaupasta, mitä Heimo ihmetteli. Tuumasin vaan, et nyt saa tää makoosilla pelleily loppua kisoihin asti ja katotaan mihin musta oikeesti on! ... No okei, täytyy mun sen verran myöntää et käytiin me pullalla eilen (o-hoh!) hankkimas mulle vähän lisäenergiaa, kun oli sen verta vedetty aerobista. Mun tapaukses ku ei oo tarkootus pudottaa tosiaankaan painoa, joten aateltiin ettei yks pulla maailmaa kaada! Ja olihan se hyvää! Mutta tänään on palattu taas arkeen oikeen kertalaakista!



***



Eilen ku oli muutenki vähän huonot fiilikset, niin munhan tosiaan kannattiki käydä sielä puntaris suihkun jälkeen. Toissapäivänä olin niin onnellinen ku oli paino noussu 200g. No eilen se oli tippunu 700g! En tienny miten päin olisin ja lohduttauduin ajatuksella, et nesteet temppuilee. Ei kuulkaa hajuakaan mistä voi johtua, onko sitte tosta kävelystä ja pyöräilystä vai mistä, mut mieluinen yllätys se ei ollu! Heh, taidan olla yks niitä harvoja naisia maailmas tai ainakaan täs lähimaastos joka on surullinen ku paino tippuu. Yleinen ihannehan on olla tosi laiha. Tosin onneks nykyään naisihanne on alkanu muuttuun lihaksikkaasempaan suuntaan! Mutta ehtiihän se paino siitä taas nousta. Paino on jännä juttu, se heittelee joka päivä joten pienistä heitoista ei voi olla oikeen moksiskaan. Tai en mä varmasti tiedä mut niin mä oon sen itekseni aatellu. Et jos alkaa omaa painoaan stressaan sadoista grammoista, on pian ite hermolomalla. 

Eilen mietittiin kaupas et vitsit ku tekis mieli jotain toisenlaista lihaa pitkästä aikaa, ja mentiin kauppaan. Mä olin niin varma et nyt kuulkaa pistetään jotain kyljystä tai vastaavaa. No mentiin kaupan hyllylle ja en mä kelpuutanu sitte mitään sieltä! Heimo nauro et no oli siinä taas ideaa lähtee lihaa ostaan. Sitte Heimo tuumas et nyt tekis kyllä pizzaa mieli, käviskö jos ostettais pizza ja syödään puokkiin? Katoin Heimon päälle ja naurahdin: "Mitäs luulet?" Heimo hymyili ja lähti raejuustohyllylle päin. Tiesi näköjään jo naamasta ettei ny menny läpi. Hyvin se alkaa jo tunteen mut!  Hih!

Mut on kyllä kaupas ruoka kallista! Jauhelihaki maksaa aika kivasti jos meinaa mahrollisimman vähärasvaasta ostaa! Ja ei se kanakaan oo mitään ilmaasta! Eilen kaveri oli julkaassu Facebookissa linkin, jonka mukaan ruoan verotus tulis suureneen rajusti. No minähän tästä sain oikeen hepulit, kun isä kommentoi siihen et oot vähän myöhäs. Kattelin et miten niin, ja se linkkihän oli päivätty kesäkuulle 2013. Hahaa, voi että voin olla joskus nolo! En tajunnu yhtään päivämäärää, hahaa! 

No mut kuitenkin, on se ruoka silti kallista! Kun miettii mitä tuottajat lihastaan saa ja kuinka moninkertaaseksi se liha hinnaltaan kasvaa kauppaan asti päästessään, niin sitä miettii, kuinka paljon siinä lihassa on ilmaa oikeesti välissä. Mut totuus on, et kaikki maksaa myös yrittäjillekin: palkat, logistiikka, VEROTUS, kaikki. Kyllä tuntuu niin tyhmältä toi ruoan verotus. Ostat ruokaa ja joudut vielä maksaan siitä veron päälle, että syöt. Kaasupäästöjen takiako ihminen sitä veroa maksaa, jos vaikka sattuu pierettään? No joo kyllä me ny tieretään kaikki mistä se vero tulee mut joskus tuntuu niin turhalta noita maksaa ja miettii, kuinka koskaan mikään verotus on ees hyväksytty maailmas? Ja sit tuntuu niin tyhmältä esim. veronpalautusrahoilla ostaa mitään, kun kuitenki maksat ostoksistas veroa. Hoh hoijaa..

No joo, tää päivä ny menee lepäilles, selkä on vähän aristellu, mut ei tokikaan paljoaa. Eileen jo pyöräillessä salilta kotiapäin tuntu seljäs et nyt on tullu tehtyä töitä. Jännitin et kuinka lujaa tänään ollaan selästä kipeinä. Ei nyt kumminkaan kauheemmin, ehkä sitte jos tästä lähtis jotaki touhaamaan, ni voiski olla kipiänä. Tietysti aika otollinen tilanne mulla, ku ei oo muuta ku toi salitreeni. Lihakset pääsee palautuun kunnolla. Toisaalta taas tekis yleiskunnon, mielialan ja treenitarvikkeiden hankinnankin kannalta enemmän ku hyvää, et olis töitä. Töihin mä kaipaan kyllä niin suunnattoman paljon. Eihän tää kotona maleksiminen kyllä loppupeleis oo mistään kotoosin! Ei auta ku sitkeesti hakee töitä! Kaikki mahrollinen otetahan vastaan, pääasia et pääsee duuniin!

Nyt kun ei oo pahemmin lihassärkyä, niin ylihuomisesta en sitte tiedäkään! Huomenna on meinaan niin kova treeni, et se näytti jo paperilla melkooselta rääkiltä! Ihan mahtavaa, huomenna otetaan taas naisesta mittaa. Painot ja toistomäärät on kasvaneet, ja tehostekeinotki on käytös. Saa nährä saanko salille kaveria vai meenkö treeniin yksin. Molemmat käy, kun en siellä välttämättä apujakaan tartte. Mutta tietysti seura on aina poikaa!

***

Nyt mä kyllä lähren tekeen välipalaa, kyllä täs jo alkaaki vähän hiukoon. Katellaan! 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Pistäpä mielipidettä kehiin! Kysymykset, vastaukset, mielipiteet.. kaikki sallittuja, mutta pysy asiassa! ;)